הסקירה הבאה נעשתה ע"י "FORWARD- ייעול ופיתוח עסקים" (www.4ward.co.il), חברת ייעוץ ואסטרטגיה עסקית במטרה לסקור את תחום לימודי אילוף כלבים בישראל, לסקור את המגמות בענף לימוד אילוף הכלבים ובשוק הכלבנות הישראלית.

עבודת המחקר כללה בין השאר:

  • ביצוע סקרים בקרב מאלפי כלבים (ביחס למקום בו עבור את לימוד אילוף כלבים)
  • קבוצות מיקוד עם תלמידי קורס אילוף כלבים
  • משובי שביעות רצון ללקוחות של מאלפי כלבים
  • ניתוח פעילות מכללות המתמחות בלימודי אילוף כלבים
  • ניתוח התנהגות הצרכנים (בעלי כלבים) ומגמות צרכניות בענף לימודי אילוף כלבים

תמצית הסקירה העסקית:

מחקר השוק מצביע על תחום אילוף הכלבים בישראל כאל ענף הנמצא בצמיחה יוצאת דופן, בעל פוטנציאל כספי גדול, שצפוי להמשיך ולצמוח בשנים הקרובות. צמיחת שוק היעד מביאה לפריחה בתחום לימוד אילוף כלבים ודורשת מודעות של הסטודנטים בבחירת המקום. 

נתוני הפעילות של מכללות הפועלות בתחום לימודי אילוף כלבים בישראל מצביעות על מספר מגמות: 
1. מספר מרצים מועט: רוב הגופים הפועלים בתחום לימודי אילוף כלבים פועלות עם מספר מרצים מוגבל (בין מאלף אחד לשלושה מאלפים)- ניתן להשוות את המצב ללימודי תואר ראשון עם מרצה אחד בלבד. הדבר הגורע מחשיפת התלמיד לשיטות ולתפיסות עולם מקצועיות לתחום אילוף כלבים. 
2. כיתות גדולות: בחלק מהמכללות מספר התלמידים בקורס לימוד אילוף כלבים עלה על 20 תלמידים וגרע מיכולת המרצים לבצע מעקב אחר התקדמות הסטודנטים. 
3. תחומי ידע צרים: לא קיימת חשיפה משמעותית של הסטודנטים לנושאים רחבים יותר בעולם הכלבנות העולמי. 
4. אין הכנה לעצמאות עסקית: מרבית בוגרי לימודי אילוף כלבים יוצאים לשוק התעסוקה ללא הכוונה עסקית ושיווקית. 
5. שירות לא תחרותי ולא רווחי: מרבית מאלפי הכלבים גובים סכום של 2,500 ₪-2,500 ₪ לאילוף, הנמשך על פני מספר חודשים. להערכתנו הרווח מאילוף זה הוא נמוך במיוחד ולא מאפשר למאלף הכלבים לצמוח, אלא במספרים גדולים מאד של לקוחות. 
6. היעדר מכוונות לפרקטיקה: בחלק מהמכללות בענף לימודי אילוף כלבים קיימת הפרדה בין השלב התיאורטי לשלב המעשי. 
7. היעדר ליווי בוגרים: במרבית המקומות אין הכוונה, ייעוץ וליווי שוטף לבוגרי הקורסים.

מגמות בשוק הכלבים הישראלי:

קיים גידול משמעותי במספר המשפחות המאמצות כלבים בישראל, הסיבות לגידול במספר מאלפי הכלבים בישראל, נובעות משינוי מגמות במספר פרמטרים: 
1. עלייה במספר המשפחות המאמצות כלבים: 
א. המודעות לאימוץ כלב הולכת וגדלה, ומשפחות רבות בוחרות לאמץ כלב- הן מסיבות ערכיות, והן על מנת להעצים את החוויה המשפחתית. 
ב. מגמות דמוגראפיות של מעבר אוכלוסיה איכותית ועמידה לאזורי הפריפריה, מאפשרות למשפחות לאמץ כלבים ולגדלם בבתיהם הפרטיים. 
ג. מגמת אימוץ הכלבים בתל-אביב, עיר שכביכול לא מתאימה לגידול כלבים, אך כעיר של טרנדים, תופעה של צעירים עם כלבים היא תופעה אופנתית רווחת. 
שילוב המגמות המצויינות לעיל, מעלה את מספר בעלי הכלבים בישראל באופן ניכר וכך גם את הביקוש למאלפי כלבים איכותיים.

2. התנהגות צרכנים- בעלי כלבים שמוכנים לשלם סכומי כסף גבוהים עבור רווחת הכלב: 
א. קשר אמוציונאלי חזק של בעל הכלב המביא למודעות ורצון רב להעניק לו את הטיפול והחינוך הטוב ביותר. 
ב. מגוון אדיר של מוצרים ושירותים לכלבים: סוגי מזון, חטיפים, שיטות אילוף, פנסיונים, תרופות, מספרות ועוד. 
ג. בעלי כלבים הם בד"כ משכבה סוציו-אקנומית בינונית-גבוהה היות ועלות אחזקת כלב נעה בין מאות שקלים לאלפי שקלים בשנה. 
מגמות אלו מביאות את בעלי הכלבים לבחור במאלפי כלבים מקצועיים ומצד שני להגביר את התחרות בתחום.

איפה נמצאת ההזדמנות למאלפי הכלבים?

היות ומספר בעלי הכלבים גדל, המודעות גדלה, ובעל הכלב מוכן להוציא יותר כסף- אז כמות מאלפי הכלבים גדלה, התחרות גדלה, הביקוש גדל, ועכשיו זו ההזדמנות לטובים ביותר להצליח ולתת שירות שהוא טוב יותר, וכך להרוויח עוד ועוד לקוחות.
מה צריך כדי להיות מאלף כלבים מצליח? 
1. ידע רב-תחומי המסוגל להתמודד עם מקסימום בעיות של כלבים בזמן האילוף. 
2. גמישות במחיר ויכולת להתחרות במאלפים יקרים. 
3. רמת שירות גבוהה. 
4. USP- היתרון הייחודי שלך על-פני המתחרים. 
5. יכולת שיווקית טובה.

סיכום

כשחברת הייעוץ שלנו בחרה להעמיק את הקשר עם נתן פרל ועם המכללה למקצועות האילוף, היא ראתה את החזון והדרך של נתן פרל, שהביאה אותו למעמד של מאלף כלבים מצליח. 
ניתוח הפעילות הקיימת של המכללה הישראלית למקצועות האילוף, מצביע על מספר יתרונות שלה בתחום לימוד אילוף כלבים, המסביר את הצלחת המכללה ומיצובה כמכללה מובילה למקצוע מאלף כלבים וכמרכז הכשרות עבור מאלפי כלבים מוסמכים. 
1. קשרים טובים עם בכירי מאלפי הכלבים בישראל, הבא לידי ביטוי בכמות גדולה של מאלפים מומחים המרצים במהלך קורס אילוף כלבים ובמסגרת לימודי אילוף כלבים וקורסי ההמשך. 
2. לימוד אילוף כלבים עם מספר רב של שיטות אילוף- ומתן דגש על התנסות ארוכה בכל שיטה. להערכתנו מדובר בנקודת מפתח המביאה את בוגרי קורס אילוף כלבים ליתרון משמעותי על פני מאלף כלבים ממוצע בשוק. 
3. מאלף כלבים מומחה המלמד את שיטת האילוף בה הוא מתמחה ובזכותה הוא רכש את המוניטין שלו- בדיוק כמו בלימודי תואר אקדמי, המרצה הינו מומחה בתחום. 
4. להכשרה של "מטפל התנהגותי" בקורס לימוד אילוף כלבים, המעלה באופן משמעותי את יכולתו של בוגר קורס אילוף כלבים לגייס לקוחות עם יציאתו לשוק החופשי. 
5. תמיכה בעמותות כלבים- תלמידי המכללה הישראלית לאילוף כלבים מתרגלים במהלך קורס אילוף כלבים עם כלבי עמותה, ומגדילים את הסיכויים לאימוץ הכלבים. בפועל נמצא כי כ-80% מכלבי העמותה במכללה הישראלית מוצאים משפחה מאמצת, לרוב בזכות יוזמות של התלמידים.
6. שילוב בכל שיעור של לימוד תיאורטי והתנסות עם כלבים. 
7. מספר רב של מרצים אורחים המעבירים סדנאות על כלבי ציד, ספורט ותחומי ידע רחבים בתחום הכלבנות העולמי. 
8. ליווי עסקי ושיווקי של הסטודנטים, משלב הקורס ועד ליציאה לעבודת מאלף כלבים. 
9. לימוד אילוף כלבים בקבוצות קטנות עד 15 סטודנטים. 
10. יחס אישי ומחוייבות להצלחת הסטודנט. 
11. פיתוח מיזמים של להקה טיפולית והקמת חדרי התנהגות. 
12. יצירת פורום בוגרים של בוגרי קורס אילוף כלבים.

בכבוד רב, 
אורן גביש ומשה הרשקו
FORWARD- ייעול ופיתוח עסקים. 
www.4ward.co.il